Фінансова прірва. Скільки вже грошей витрачено на добудову ІІ черги ЗОШ № 1 та кому вигідне затягування будівельних робіт?

Молодий адвокат прибігає до свого батька, старого адвоката, і радісно каже:

– Батьку! Я виграв справу, яку ти вів 20 років!

Батько йому відповідає:

– Дурень ти, синку! Завдяки цій справі я вас 20 років годував …

 

Проблема добудови Вишнівської ЗОШ №1 вже багато років непокоїть вишнівчан.  Неодноразово чиновники давали надію на те, що школа буде неодмінно ось-ось добудована,  але ці голосні заяви виявилися порожніми обіцянками.

Ще у липні 2017 року школа отримала нового перспективного підрядника — ТОВ «ВП «Євротехнології», який за 56 млн погодився добудувати школу до кінця 2019 року.  З того часу підприємство вже отримало від Департаменту регіонального розвитку облдержадміністрації понад 40 мільйонів гривень,  а це 72% від загальної вартості будівництва.

Це саме той рідкісний випадок, коли цифри не допомагають, а заважають правильно оцінити ситуацію. Математика переконує, що для відкриття школи залишилося виконати ще 28% робіт.  Але якщо пройтися по будівництву та дізнатися ціни на будматеріали і роботу будівельників, то здоровий глузд підказує: які там 28 відсотків? Будівля, ще не здана в експлуатацію, вже руйнується від дії погоди і клімату,  людей  і часу. Тут необхідне вже не будівництво, а реконструкція, тобто зовсім інший проект та інші гроші.

Спробуємо дати відповідь на питання, чому школа не будується.

Одразу відкинемо найпопулярнішу і найпростішу відповідь, мовляв, проблема у відсутності фінансування. Всі ми пам’ятаємо, що у квітні 2018 року вишнівчани перекривали вулицю Київську, намагаючись змусити владу вирішити питання фінансування будівництва школи. Кошти були отримані у травні та освоєні підрядником.  Але якщо вислухати самого підрядника, то щороку будівництво було профінансоване достатньо, а проблема полягала в тому, що більша частина коштів надходила в листопаді-грудні.  За час, що залишається до кінця бюджетного року, більшість будівельних робіт фізично неможливо виконати через погодні умови, а тим більше встигнути освоїти кошти (тобто знайти будівельні матеріали, техніку, робітників, зробити роботи, оформити приймання робіт замовником). Ще раз — проблема не в недостатності фінансування, а у датах надходження грошей підряднику. Але це не знімає вини ні з підрядника, ні з замовника будівництва.

Старий корпус школи вже давно переповнений. Однак чиновники не поспішають поліпшувати умови навчання для понад тисячі учнів ЗОШ №1

Читайте також: На вишнівську школу-довгобуд перерахували ще кілька мільйонів

У чому винен підрядник?

По-перше, підрядник неправильно оцінив свої сили.  Його участь у тендері була авантюрою, а не зваженим кроком, і внаслідок авантюри він усунув від тендеру інших учасників, які об’єктивно оцінювали ризики цього будівництва і були готові до цих ризиків. Судіть самі — нерівномірне надходження бюджетних коштів протягом року на оплату державних договорів не є таємницею. Про це чудово знають підприємці, які працюють з бюджетом і враховують цей фактор у роботі. Якщо власники ТОВ «ВП «Євротехнології» виправдовують відсутність робіт на об’єкті саме тим, що роботи не профінансовані вчасно, то це камінь у город самих власників. Для порівняння, поруч із  ЗОШ №1 розташований дитячий садок «Яблунька», де зараз також іде будівництво. Замовником в обох випадках виступає Департамент регіонального розвитку ОДА, фінансування відбувається у такі ж строки. Але в дитсадку будівництво йде ритмічно і постійно, навіть взимку.  І цьому підряднику також у 2019 році ще не надходило фінансування, але підрядник роботи не припиняє, обходиться власними коштами і чекає наступного траншу. Порівняйте діяльність будівельників на цих двох сусідніх об’єктах — яскраві враження гарантовані.

По-друге, підрядник замовчує проблеми, не вживає заходів до їх вирішення. Так, невдовзі після виграшу тендеру підрядник виявив велику кількість недоліків і проблем, не відображених у проектній документації. З його слів, коли почався процес монтажу, то виявилося, що таких робіт, як підвісні стелі та плитки, у проекті й у кошторисі немає. Як наслідок, всю електрику у підвісних стелях робив підрядник за свої гроші. Окрім того, зробили вентиляцію, монтаж якої незабаром буде проведено. По вентиляції перероблювали проект. Особливо яскраво демонструє якість проекту такий момент: у підвалі майбутньої школи, де мають проводити цілий день малі діти,  стоїть вода, а проектанти кажуть: то так і має бути.

Ми перевірили у відкритих джерелах, чи були вжиті  якісь заходи для усунення недоліків проектної документації будівництва. З’ясували тільки два випадки вжиття таких заходів.

Так, 03.11.2017 року між Департаментом регіонального розвитку ОДА і ТОВ Інститут «Білоцерківцивільпроект» укладений договір щодо:

– коригування системи вентиляції;

– розробки проекту дощової (зливової) каналізації;

– розробки проекту кільцевого дренажу.

Окрім того, 03.07.2018 року Департамент уклав договір із ДП “НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ БУДІВЕЛЬНОГО ВИРОБНИЦТВА” про закупівлю робіт з  оцінки технічного стану металевих ферм в межах спортзалу та актового залу. Тобто підрядник зміг донести до Департаменту думку, що за роки будівництва ці ферми могли прийти у стан, небезпечний для життя і здоров’я дітей.

Але ці два випадки коригування документації — це все, що спромігся добитися від Департаменту підрядник за майже 2 роки роботи, і зараз формально він продовжує виконувати ті самі роботи, що були передбачені в старому проекті.

По-третє, підрядник може використовувати будівництво школи як засіб для вирішення власних матеріальних проблем. За даними сайту https://clarity-project.info, підрядник уклав з Департаментом регіонального розвитку КОДА 5 договорів на суму 114 млн грн,  а також у 2017 році уклав договір на 32 млн з Міноборони. При цьому статутний капітал підприємства складає 46 тис. грн. Як ми вище з’ясували,  фінансування з бюджету надходить в самому кінці року, тому протягом року підрядники мають будувати або за власні кошти (а їх тільки 46 тис.), або за рахунок кредиту (дорого), або будувати один об’єкт за рахунок коштів, отриманих за будівництво іншого об’єкту. Складається враження, що за рахунок ЗОШ №1 фінансуються всі інші об’єкти будівництва цього підрядника: інші об’єкти будуються, а на будівництві школи тиша. Крім того,  є об’єктивні сумніви в тому, що роботи дійсно виконані в тому обсязі, що був оплачений Замовником. За документами, ТОВ «ВП «Євротехнології» виконало роботи, за які Департамент сплатив понад 40 млн грн.  Фахівці ж оцінюють вартість виконаних робіт приблизно у 15-20 млн. Більш точні відомості можна отримати тільки в результаті аудиту та/або експертизи.

Напрошується запитання: чи могло б дійти до такого стану, якби Замовник добросовісно ставився до будівництва школи? Пропонуємо з’ясувати.

Читайте також: Вишнівчанин здобув бронзову медаль на Міжнародній олімпіаді у Тегерані

За роки, які довгобуд стояв без охорони, там розікрали майже все

У чому винен замовник?

По-перше, саме керівництво Департаменту було зобов’язане  перед оголошенням тендеру домогтися якісного та об’єктивного коригування проектної документації. Натомість працівники департаменту ігнорують дійсність. У 2015-2016 роках фахівцями було проведене обстеження будівлі і коригування проектної документації. Попередній підрядник будував, що йому заманеться, і недоліки його роботи були очевидними. Після розірвання з ним договору, на час оголошення тендеру в 2017 році, було очевидно, що проектна документація не відповідає теперішньому стану будівлі.  Натомість Департамент зробив таким чином: «Ось є старий проект будівництва, з певним переліком робіт. Викреслюємо з переліку ті роботи, за які ми заплатили попереднім підрядникам, а на ті роботи, що залишилися, оголошуємо тендер».  Тим часом будівництво триває вже другий десяток років, охорони будівництва немає, опалення у зимовий період немає — будівля руйнується і розкрадається.  Цей фактор мали врахувати при оголошенні тендеру. Окрім того, сам проект будівництва є вкрай неякісним, про що зазначено вище.

По-друге, Департамент ставиться до виконання договору суто формально. Схоже, що зараз замовник і підрядник зайняті тим, щоб забезпечити формальну «картинку» виконання договору. Підрядник у відомий тільки йому спосіб щось будує, але не те, що передбачене  проектною документацією. Працювати по проекту, не усуваючи недоліків попередніх будівельників,  він не може, бо будівля тоді розвалиться. Так само замовник оплачує якісь будівельні роботи, але які саме — незрозуміло, і графік фінансування не дотримується (як правило, більша частина коштів надходить у кінці грудня, коли їх неможливо освоїти).

І підрядник, і замовник наче не хочуть помічати, що будівництво неможливо закінчити в умовах, що об’єктивно існують: для здачі в експлуатацію школи необхідно провести цілий ряд робіт, що не передбачені проектом.  Ігнорування проблеми неодмінно призведе до того, що черговий підрядник покине об’єкт, а школа так і буде стояти довгобудом.

По-третє, Департамент не використовує повноважень, що надані йому законодавством для врегулювання ситуації. Це ж не перший у історії випадок, коли під час будівництва стали «вилазити» недоліки, без яких добудувати об’єкт неможливо. Є напрацьований алгоритм вирішення проблеми:

1) з’ясовуємо, що саме треба зробити;

2) шукаємо гроші;

3) фінансуємо.

До речі, такі зміни не тягнуть зміни підрядника та нової процедури публічної закупівлі. Так, пунктом 6 ч. 2 ст. 35 ЗУ «Про публічні закупівлі» дозволено укладати договір на додаткові будівельні роботи з тим самим підрядником без конкурсу (за переговорною процедурою), якщо вартість таких робіт не перевищує 50% первинного договору. Саме це і треба було зробити Департаменту, але досі не зроблено.

Читайте також: Зараз шкодую, що взявся за цю школу. А спочатку думав, що щось зроблю хороше, – підрядник з добудови Вишнівської ЗОШ №1

Технічні помилки у рішені про добудову

Нинішній підрядник неправильно оцінив свої сили. Його участь у тендері була авантюрою, а не зваженим кроком, і внаслідок авантюри він усунув від тендеру інших учасників, які об’єктивно оцінювали ризики цього будівництва і були готові до цих ризиків.

Кому вигідно?

Як би це не було песимістично, але приходимо до висновку: мало шансів, що саме цього року закінчиться історія добудови школи. Епопея з цим будівництвом триває другий десяток років. Чи міг Департамент завершити будівництво? Так, якби контролював витрачання державних грошей і миттєво реагував на затримки у будівництві. Чи завершив Департамент будівництво? Ні. Напрошується логічний висновок: затягування будівництва буде тривати доти, доки на цьому можна буде заробляти, розкрадаючи бюджетні гроші — наші з вами податки.

А вишнівчанам в цій ситуації вигідно, щоб правоохоронні органи поклали край цій злочинній бізнес-схемі.

Читайте також: Підрядник з добудови ЗОШ №1 мав виконати вже 42% обсягу запланованих на цей рік робіт

 

 

 

 

 

 

 

Всього коментарів: 0

Залишити коментар

Ваш e-mail не буде опубліковано.

Соціальні мережі:

Поділитися: