Юрист: вишнівчани недооцінюють підступність керівників міста

електронні петиціі у вишневому

ПІДСТУПНИЙ, а, е. — Який показною доброзичливістю прикриває злий намір; хитрий, лукавий.

Словник української мови, в 11 томах, том 6

Сьогодні вчергове переконався в тому, що навіть небайдужі мешканці Вишневого дуже недооцінюють  підступність  керівників міста.

Так, вишнівчанин Ігор Момот у дописі  на  Facebook  підняв важливе питання.  На сайті Вишневої міськради були зареєстровані електроні петиції ,  важливі для міста:

«Про розгляд на черговій сесії Вишневої міської ради питання про дострокове припинення повноважень міського голови Дікова І.В.»

та

— «Про скасування містобудівних умов виданих ТОВ «ЄВРО 2000»

На ці петиції була надана відповідь в.о. міського голови Ярославом Варшавцем, мовляв депутатські комісії їх не підтримали, тому до порядку денного сесії питання щодо петицій не будуть включати.

Ігор Момот обурюється тим, що петиція не  була розглянута адресатом, тобто міською радою. Потім він звертає увагу на те, що згідно з п. 8 ст. 46 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні»  «Сесія ради скликається для розгляду електронної петиції, що набрала необхідну кількість підписів, протягом строку, встановленого для її розгляду». Підсумовуючи, він закликає міських очільників не йти на порушення Закону і включити до порядку денного сесії обидві петиції.  Інакше мешканці міста будуть змушені закликати прокуратуру дати оцінку діям депутатських комісій та їх членів.

Пропоную розібратися, в чому ж полягає підступність.

02.09.2016 року на сайті Вишневої міськради з’явилася новина про розділ електронних петицій, нібито створений на виконання Закону «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції».

Перед тим депутат Сергій Нагорняк ще в серпні 2016 року направив до міськради проект Положення про електронні петиції, разом із проектом Статуту територіальної громади.

За процедурою, міськрада була зобов’язана в першу чергу організувати громадські слухання цих проектів, і в другу чергу подати проекти  на розгляд сесії.

Однак замість цього подані проекти були зразу передані на розгляд найближчої сесії. Погодьтесь, що і за процедурою, і за здоровим глуздом громада мала висловити свою думку щодо Статуту та щодо положення про електронні петиції. Для того, щоб почути думку громади та не допустити поспішних рішень, подані проекти були відкликані.  Тобто той сервіс електронних петицій, що нещодавно з’явився на сайті міськради, не має будь-якого відношення до проектів депутата Нагорняка С.В.

Здавалося б — яка різниця? Сервіс петицій запущений, а чий там був проект — хіба це має значення?  Насправді — має, і ось чому.

Для петицій встановлено окремий механізм розгляду та реагування з боку органів влади, яким вони адресовані. За порушення цього порядку винні особи можуть притягуватися до відповідальності, на дії чи бездіяльність цих осіб можна позиватися до суду і таким чином примушувати чиновника виконувати закон.  Але для цього потрібно, щоб сервіс петицій відповідав вимогам закону. «Щось», запущене на сайті міськради, не є сервісом електронних петицій, бо не відповідає вимогам Закону, тому є юридично нікчемним, адже не несе ніяких обов’язків для чиновників.

У чому саме невідповідність?

  1. Закон передбачає, що порядок розгляду електронних петицій, поданих до міськради,  визначається самою міськрадою (ч.17 ст. 23-1 Закону «Про звернення громадян»).   А Вишнева міськрада не приймала такого Порядку. В нашому випадку рішення приймали не депутати, а невідомо хто.  Як наслідок, петиції зараз реєструються і потім будуть розглядатися так, як цього захоче якийсь чиновник.
  2. Порушені вимоги ч. 9 ст. 23-1 згаданого Закону: міська рада під час збору підписів на підтримку електронної петиції зобов’язана забезпечити недопущення автоматичного введення інформації, у тому числі підписання електронної петиції, без участі громадянина.   Тобто підпис під петицією має робити реальна людина.  Натомість зараз будь-хто може створити сотню поштових акаунтів, з яких одна особа може безперешкодно віддати сто голосів за будь-яку петицію. За бажання, зацікавлена особа може у такий спосіб створити ілюзію широкої суспільної підтримки його звернення.

Що у підсумку?

Маємо штучно створені умови, за яких чиновники міськради можуть абсолютно безкарно робити із електронними петиціями будь-що: ігнорувати, фальсифікувати, використовувати на свою користь тощо.

Це стало можливим завдяки тому, що існуючий сервіс петицій міської ради  не є тим сервісом електронних петицій, що передбачений Законом, а його робота здійснюється на свій розсуд, а не за Положенням, прийнятим депутатами міської ради.

Наприклад, зараз маємо ситуацію:

Є дві петиції, які були розглянуті не адресатом — Вишневою міськрадою, а виконкомом і постійною депутатською комісією, та залишені без задоволення. Якби у Вишневому працював сервіс електронних петицій, створений у відповідності до процедури та вимог, що передбачені законодавством, то далі можна було б змусити міськраду виконати Закон, звернувшись до прокуратури або до суду.   Натомість за існуючих «нібито петицій» чиновники уникнуть відповідальності, посилаючись на відсутність затвердженого порядку розгляду петицій.

Повна безкарність чиновників щодо розгляду петицій збережеться, допоки міська рада не прийме Положення про електронні петиції.

Вадим Пастушенко, юрист

Всього коментарів: 0

Залишити коментар

Ваш e-mail не буде опубліковано.