Юрист: «Електронних петицій у Вишневому немає. Те, що існує нині – профанація»

На останній сесії міської ради депутати розглядали дві петиції від жителів міста, які набрали достатню для цього кількість голосів. Але розглянули лише так, як захотіли – просто поговорили (переважно говорив міський голова). Без БУДЬ-ЯКИХ офіційних наслідків та рішень. Про те, чому такий розгляд петицій мало чим відрізняється від, наприклад, розмов на базарі чи у таксі, розповідає юрист Вадим Пастушенко.

По-перше: електронних петицій у Вишневому немає.

По-друге: це стало наслідком шахрайства з боку міських очільників.

По-третє: вирішити проблему можна тільки запровадивши справжній механізм електронних петицій, виконавши крок за кроком необхідний алгоритм дій. Викидання пунктів з алгоритму має наслідком створення чогось, що не є електронними петиціями за українським законодавством.

Електронні петиції  –- це правовий інститут, тобто певне правило плюс механізм примушування до його виконання.  Петиції дозволяють суспільству вказати на справді важливі для громади теми для реагування влади. У мешканців Вишневого цей механізм вкрали міські чиновники. Те, що зараз вони називають електронними петиціями – це що завгодно (чат, форум, сторінка оголошень на сайті міськради), але не електронні петиції.

Здавалося б – яка різниця? Сервіс петицій запущений, а чий там був проект – хіба це має значення?  Насправді – має, і ось чому.

Для петицій встановлено окремий механізм розгляду та реагування з боку органів влади, яким вони адресовані. За порушення цього порядку винні особи можуть притягуватися до відповідальності, на дії чи бездіяльність цих осіб можна позиватися до суду і таким чином примушувати чиновника виконувати закон.  Але для цього потрібно, щоб сервіс петицій відповідав вимогам закону. «Щось», запущене на сайті міськради, не є сервісом електронних петицій, бо не відповідає вимогам Закону, тому є юридично нікчемним, адже не несе ніяких обов’язків для чиновників.

У чому саме невідповідність?

1) Закон передбачає, що порядок розгляду електронних петицій, поданих до міськради,  визначається самою міськрадою (ч.17 ст. 23-1 Закону «Про звернення громадян»).   А Вишнева міськрада не приймала такого Порядку. В нашому випадку рішення приймали не депутати, а невідомо хто.  Як наслідок, петиції зараз реєструються і потім будуть розглядатися так, як цього захоче якийсь чиновник.

2) Порушені вимоги ч. 9 ст. 23-1 згаданого Закону: міська рада під час збору підписів на підтримку електронної петиції зобов’язана забезпечити недопущення автоматичного введення інформації, у тому числі підписання електронної петиції, без участі громадянина.   Тобто підпис під петицією має робити реальна людина.  Натомість зараз будь-хто може створити сотню поштових акаунтів, з яких одна особа може безперешкодно віддати сто голосів за будь-яку петицію. За бажання, зацікавлена особа може у такий спосіб створити ілюзію широкої суспільної підтримки його звернення.

Що у підсумку? Маємо штучно створені умови, за яких чиновники міськради можуть абсолютно безкарно робити із електронними петиціями будь-що: ігнорувати, фальсифікувати, використовувати на свою користь тощо.  

На пленарному засіданні 38 сесії міськради 30 травня вишнівчани могли переконатися в тому, як міські чиновники використовують недоліки створеного ними механізму. Нібито розглянули дві петиції: про облаштування скверу біля ЗОШ № 4 та про приєднання Вишневого до Києва. Але розглянули так, як захотіли – просто поговорили (здебільш говорив міський голова), без будь-яких офіційних наслідків та рішень. Громада має усвідомити – це просто балачки, а не розгляд петиції.

Це стало можливим завдяки тому, що існуючий сервіс петицій міської ради  не є тим сервісом електронних петицій, що передбачений Законом, а його робота здійснюється на свій розсуд, а не за Положенням, прийнятим депутатами міської ради. Повна безкарність чиновників щодо розгляду петицій збережеться, допоки міська рада не прийме Положення про електронні

Всього коментарів: 0

Залишити коментар

Ваш e-mail не буде опубліковано.